úterý 16. února 2016

Vegetariánství a svět

Poslední dobou se čím dál více setkávám s vegetariány (či vegany) nebo s lidmi, kteří chtějí na vegetariánskou stravu přejít. Víte, nemám nic proti lidem, kteří nejedí maso.Chápu proč to dělají. Rozčiluje mě ale, že někteří na tento způsob života přecházejí z naprosto zavádějících důvodů a nedokáží vidět svět jako celek.
(zdroj)
Abych to lépe vysvětlila. Určitě jste všichni někdy viděli typické pro-vegetariánské video. Zvířata v hrozných podmínkách, na jatkách atd. Jsou to strašlivé záběry, které dokáží každému člověku vmanipulovat do mysli, jak je strašně zlý a bezcitný, když jí maso. Ale co mi na těch videích nejvíce vadí je fakt, že ukazují to nejhorší. Nejhorší zacházení se zvířaty z celého světa. Nikomu nevadí, že ty záběry jsou staré a v dnešní době to už tak dávno není. Nebo že ukazují jen nejhorší chovy, které můžete na planetě najít a směle Vám tvrdí, že je to běžné. Vážení, kdybych Vám řekla, že v rodině je běžné, když Vás otec znásilňuje a matka je na drogách a bije Vás, věřili byste mi? Ne? Tak proč věříte těm videím? 
Nedávno jsem slyšela názor, že krávy jsou chudáci celé dny zavřeny v kravíně a na pastvu se ani nepodívají. To také není pravda. Samozřejmě takový chov někde může být, ale není to pravidlem. U nás ve vesnici máme kravíny 3 a ve všech případech mají krávy přístup k pastvě. Když je hezké počasí, jsou venku a pokud je škaredě, jsou v kravíně. Mimochodem - kráva je hospodářské zvíře a nevadí mu, když zmokne. Jsou plemena krav, která jsou přizpůsobena k celoročnímu pobytu venku, tedy i v zimě. Některé kravíny mají už velice vymakaný systém. Každá kráva má obojek s čipem. Díky čipu dostává pro ni přesně stanovenou krmnou dávku (nemůžete všechny krávy krmit stejně - jiné nároky má kráva březí a jiné zase kráva, která má pauzu a mléko neposkytuje) a zároveň čip slouží ke kontrole, jestli už byla na dojírně nebo ne. Pokud ano, pustí ji na pastvu. Takže může být venku skoro celý den.
Navíc je logické, že se chovatelé snaží, aby se krávy měly dobře. Spokojené zvíře lépe přibývá na váze, má více mléka a kvalitnější maso. A když to řeknu hnusně, tohle všechno jsou peníze a o ně jde velkochovům nejvíce. Takže aby neprodělávali, potřebují mít spokojená zvířata. A to platí u všech druhů.

Neříkám, že nynější nadprodukce masa je v pořádku. To totiž rozhodně není. Zvířat se poráží zbytečně moc. Byla bych pro rapidní snížení počtu zabíjených zvířat. Maso se přeci nemusí jíst každý den. 

Zároveň si ale musíme uvědomit, že kdyby všichni lidé přestali jíst maso, nadělalo by to strašnou paseku. Zvýšily by se nároky na zemědělství, vznikala by další a další pole na úkor ostatním živočichům. A co si budeme vyprávět, dnešní kvalita pěstovaných potravin je horší než dřív. Půda je unavená a ,,vycucnutá". Neustále je potřeba používat všelijaké pesticidy. Uvědomili jste si někdy, jak moc souvisí zemědělství s vysokým úbytkem motýlů? Typickým příkladem je babočka paví oko. Housenky hodují na kopřivách, často kolem polí. Pak přijede vůz s pesticidem, postříká pole a housenky jsou mrtvé. Pro motýly není vůbec lehké se v dnešní době rozmnožit. A nebo úžasná pole s řepkou. Tolik srnčí zvěře na nich zahyne! Řepka je totiž pro srnky dá se říct jedovatá. Když jí sežerou moc, zemřou.
Podle mě není jednoduché skloubit živočišnou a rostlinnou výrobu dohromady. Jídlem obecně se neuvěřitelně plýtvá a to je dle mého názoru největší problém. Kdyby se vším tak neplýtvalo, mohlo by se jak masa, tak rostlin vyrábět mnohem méně a naše příroda by na tom byla lépe.
Ještě bych ráda zmínila vegetariány, kteří jsou doslova na pěst. S nimi už jsem tu čest taky měla. Např. na střední škole jsme se dívali na film o vegetariánství. Učitelka nám řekla, že to není návod na tento styl života, jen jeho přiblížení. A bum, druhý den přišla spolužačka do školy a řekla, že je vegetariánkou. A najednou jsme všichni podle ní strašně zlí, když jíme zvířata. Jsme bezcitní a krutí. Chvíli na to ale prohlašovala, jak byla skvělá praxe kastrování selat, že jí to vůbec nevadilo a klidně by to dělala znova. (Kastrace selat - kanců - probíhá tak, že se jim bez umrtvení rozřízne šourek, vydají varlata a uříznou. Rána se nešije, pouze se zasype práškem a sele se dává zpět k matce.) Já jsem tuhle praxi nedokázala udělat, bylo mi těch kanečků tak líto, že bych se tam složila. Naštěstí mě k tomu nikdo nenutil a dělat jsem to nemusela. Ale podle slov spolužačky jsem já ta zlá, která ubližuje zvířatům. No chápete to?! A podobných příkladů jsou mraky.

Dále mě nedávno velice ironicky pobavil jeden popisek v nějakém videu. Psalo se tam, že když se budete jeden rok stravovat jako vegetarián, zachráníte přibližně 200 zvířat. Hahaha. Proboha, kdo by na tohle skočil? To je asi jako kdybych Vám řekla, že když si vezmete pejska z útulku, zachráníte 200 dalších. Blbost.
Snad jste pochopili, co se Vám tu snažím říct. Vegetariánství nezatracuji, ale jen rostlinná strava taky není nejlepší variantou. Primárně by se mělo vyřešit plýtvání s potravinami. To by byl hned jiný svět. A pokud se chcete stát vegetariánem, tak doufám, že z lepšího důvodu, než kvůli nějakému pitomému videu. A my všichni ostatní si musíme uvědomit, že je potřeba se dívat na problémy jako celek a ne jen na jednotlivé části. Všechno souvisí se vším.

21 komentářů:

  1. Páni, pěkně ses tu rozohnila, až jsi mě překvapila :D
    Já vegetariánka nejsem, ale většinou lidem říkám, že maso nejím, protože do sebe dostanu jenom kuřecí. To ostatní mi prostě nechutná.
    Každopádně spolužačka z vesnice byla o prázdninách na brigádě v kravíně a říkala, že je to tam teda brutus, že chudáci krávy, takže já osobně bych řekla, že na těch videích trochu pravdy přeci jenom bude. Každopádně já maso nejím z toho důvodu, že jsem viděla nějaké video, neboj, mně se prostě hnusí. Dokonce mi i smrdí a mám to tak od malička. Mamka říká, že do mě nedokázala dostat maso od nějakých čtyř let, takže tak... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě jsou věci v chovu špatně - třeba to, když se tele dává od krávy velmi brzo, což je srdcervoucí. Ale v tom jsou zase peníze - nechtějí, aby tele sálo krávu a ubíralo jí tak mlíko, které jinak vydojí.

      Ale podmínky k chovu mají (většinou) dobré. A záleží na tom, co pro Tvojí kamarádku je ,,brutus". Pro někoho je to i nastřelování náušnic telatům :).

      Nechci tu nikoho svým článkem urazit, jen mě prostě vadí vegetariáni, kteří viděli jedno video a dělají celoplošné závěry.

      Vymazat
  2. Super článek, s něčím podobným se také setkávám a těm lidem, co tomu věří, to prostě nevymluvíš... Jinak samozřejmě proti vegetariánům ani veganům nic nemám, je to jejich styl života a když ho takový chtějí, ať si ho žijí...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně. Na jednu stranu je to od nich hezké, snaží se alespoň nějak těm zvířatům pomoci. A samozřejmě když někomu maso nechutná, to je jiná :).

      Vymazat
  3. Tak jako já bych nepozřela ani maso z takového zvířete, které si běhalo někde po louce nebo žilo v luxusním hotelu. Kdyby mi šlo primárně o zavírání zvířat, jím třeba zvěřinu, některé ryby a tak dál. Jde mi o to, že nehodlám jíst zvířata. Konec, tečka, tak to je a nezmění na tom nic žádné video. Mlíko vidím jako nezdravou věc - už jen proto, co dělalo se zdravím mě samotné. A taky trochu jako nesmysl, protože přece nejsme mimina, ale dospělí jedinci a chlemtat mateřské mléko cizího druhu je nepřirozené, ať si říká kdo chce, co chce.
    Co se pěstování týče, i ta zvířata se musí něčím nakrmit. A že kdyby se těch zvířat nechovalo tolik, mohlo by se pěstovat víc pro lidi, to je taky další věc. Ale ono se o tomhle dá diskutovat dlouho a nikdy se k jednomu jasnému závěru nedojde. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, zvířata toho taky snědí hodně. A dokážeš si představit, jak by byl svět krásný, kdyby se snížila produkce masa, zároveň by se nemuselo zvyšovat zemědělství, protože by se tolik neplýtvalo jídlem? Všechno je to o plýtvání, o ničem jiném.

      Vymazat
  4. Mimochodem, tady nedaleko skutečně je kravín, kde se dojnice ven zrovna dvakrát nepodívají, takže je to taky všude jinak. Nejde to zobecňovat ani tak, ani tak.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždyť jsem psala, že takový chov může být, ale většinou to tak není. Nehledě na to, že před pár lety byl velký tlak od veřejnosti na pohodlí zvířat, takže se musely kravíny třeba i přestavovat atd. U nás se krávy z jednoho kravína na pastvu dokonce i vozí, protože nemají louku hned vedle budovy. Je to případ od případu, ale není na škodu si všímat detailů :).

      Vymazat
  5. Fakt dobrá úvaha. Myslím, že jsme to spolu už probíraly někdy, ale i tak se můžu vyjádřit i tady.
    Souhlasím s tím, že plýtvání potravinami je ten největší problém. Třeba sestra dělá v Mekáči a tam musej všechno po (půl)hodině od zpracování vyhazovat. Za to vyhozené jídlo by se najedla celá ulice.
    A pak je tu to s tím extrémismem. Všeho moc škodí. Mamčina kolegyně je raw veganka a pořád je nachcípaná. Jasně, nemusí to být tím, ale maso je prostě největším a nejlepším zdrojem bílkovin a ono to tu živočišnou produkci nijak neovlivní, když si v neděli dáš k obědu nějaký maso. Můj názor.
    Fakt dobrá úvaha. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. To s tím Mekáčem je vážně hrozné. Dokud to člověk nevidí na vlastní oči nebo neslyší od důvěryhodných zdrojů, tak tomu ani nevěří. Loni jsme dělali ve škole takový malý průzkum, jak moc se s jídlem plýtvá a je to tedy dost hrůza.

      Vymazat
  6. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Četla jsi ten článek vůbec? Nebo Tvé oči viděly jen to, co vidět chtěly? Neobhajuju dnešní nadprodukci masa. To jsem v článku jasně psala. A nemám absolutně nic proti vegetariánům a veganům. To jsem taky psala.
      Mimochodem, kde pracuješ? Běžný člověk se do velkochovů nepodívá :). A jaké strašné podmínky jsi v kravíně viděla?
      To, že zvířata se krmí rostlinnou stravou samozřejmě vím. Ale Ty zase pořádně nečteš. V komentáři nad Tebou jasně píšu, že kdyby se neplýtvalo potravinami, rapidně by se snížilo množství chovaných zvířat a tím by klesla i jejich spotřeba rostlinné stravy. Tím pádem by se nemuselo zvedat počet polí atd. Ale pokud se bude plýtvat s jídlem stejně jako v dnes, tak ani vegetariánství či veganství světu nepomůže.
      Co se týče veteriny - rozhodně jsme nechodili pouze do učebnicových příkladů. Některé praxe jsme si domlouvali sami, takže jsem měla možnost vidět, jak to chodí i v jiných kravínech, než jenom v těch, co mají spolupráci se školou. Nesetkala jsem se s prostředím, kde by krávy neměly dobré podmínky. Jak se k nim lidé chovají,to je věc jiná. Ale to není chyba v chovu, ale v lidech.
      Co se týče mých ,,argumentů", rovnou Ti mohu na plnou pusu říct, že celý tenhle článek je subjektivní. Je to můj názor, tak jako jsi v komentáři vyjádřila Ty ten svůj. A omlouvám se, že jsem napsala jen rostlinná strava a slovo vegetariánství do jedné věty. Skoro všichni ale pochopili, co jsme tím chtěla říct. A nikoho nehejtuji, to si zase domýšlíš něco, o čem tady nepadla ani zmínka.
      Doufám, že jsem vše dovysvětlila a že si článek přečteš znovu, bez předsudků.

      Vymazat
    2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    3. "Vždycky mě naprosto fascinovalo, proč lidé, kteří nejsou veg mají neustálou potřebu.. "

      Mně zase nepřestane fascinovat, jak někteří lidé dokáží překroutit napsané i nepsané k obrazu svému a diskutovat o něčem, co je mimo téma. Pisatelka článku jen sdílela svůj názor a nikomu ho nevnucuje. Nerozebírá vegetariánství a podobné styly podrobně, nevidím důvod ji osočovat za nějaké "nedotažené argumenty". To bych mohl říct stejně tak já Vám. Diskutovat o celé problematice věci, kterou jste tu nadhodila, by se dalo dlouho a stejně bychom se k ničemu nedobrali. Tohle je problém, který vyžaduje mnoho úhlů pohledu, což některým prostě nejde. Víc asi nemá cenu psát, je mi jasné, že už tak jsem Vás popudil k dalšímu úchvatnému komentáři (nicméně dál už to řešit nebudu).

      P.

      Vymazat
  7. Ja osobne jem v podstate všetko, i keď mäso nepovažujem za to hlavné, akože neumriem, keď ho nemám každý deň na tanieri :D Na jednej strane chápem dôvody niektorých vegetariánov a vegánov, na strane druhej, pokiaľ sa zvieratá priamo chovajú na mäso (v normálnych podmienkach) tak na tom nevidím nič zlého. Aj zemiaky si pestujeme na to, aby sme ich zjedli :-) Ale tak samozrejme, nikomu jeho názor neberiem :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jím skoro vše. Mimo sóji, tu do mě nikdo nedostane :D.

      Vymazat
  8. Je fakt, že jsem četla hlavně pro-vegetariánské články, pak také anti-vegetariánské články, ale ty jsou na jedno brdo, prostě vegetariáni jsou cvoci a hlavně všem vadí, že každému svůj styl života vnucují. Jsem ráda, že tu zase vidím maličko jiný pohled na věc, i když vegetariánské články vcelku obhajuji. Sama ale vegetariánka nejsem, za což jsem většinou na diskusích kamenována, protože se tvářím jako přítelkyně vegetariánů, ale přitom jsem jen pokrytec.
    Určitě máš pravdu v tom, že ten velko"chov" neboli tzv. halový chov není jedinou variantou chovu krav (zůstaňme nyní u krav, i když se to týká různých "hospodářských zvířat" - to nerada používám, protože to zavádí k tomu si myslet, že ta zvířata jsou věci). Určitě jsem šťastná když vidím normální pastviny s krávami. Ale na druhou stranu asi bych byla opatrná s tou banalizací. Halový chov není běžný (příměr se znásilňováním v rodině je zajímavý), ale mám za to, že se to neděje zase tak málo. A i kdyby u nás v Čechách byly "jen" tři haly pro krávy, myslím, že i přesto je to hodně, protože do té haly nacpou strašně moc zvířat, které se tam nemají dobře. Nemusejí se mít vysloveně zle, ale být živočichem tam uvnitř, tak zblbnu - dennodenně být zavřená na malém prostoru, žrát ne úplně přirozenou stravu (dneska se krávám a volům dávají granule) a dennodenně být vysávána, co to dá, to to zvíře strašně vyčerpává. Zkrátka to není život. Nelíbilo by se to nikomu. A když se narodí tele, tak ho od mámy co nejdříve oddělí.
    Takže tím chci říct, že i když se to neděje úplně běžně, stejně bych ráda, aby se vnímalo to, že by se to nemělo bagatelizovat. Tuhle problematiku sleduji extra hodně, protože jsem přihlášená v organizaci PETA, která mimo jiné proti tomu hodně bojuje.
    Vegetariánka nicméně nejsem, protože - ač mě to samotnou mrzí kvůli těm zvířatům - mám za to, že to maso potřebné je. Vitamín B12 odjinud nezískáš. A doporučení, že ho můžeš doplňovat přes tabletky, je pěkně nanicovaté, protože odkud si ti lidé myslí, že ten výtažek pochází, když je jen v masu? Že se vyrábí nějak uměle? To je podle mě pěkná blbost.
    Nicméně snažím se maso nejíst úplně často, ono to zase taky není kdo ví jak zdravé. Jednak to maso se dneska zpracovává v hrozných podmínkách. Kolikrát jsem četla a slyšela svědectví pracantů na jatkách, kteří masové produkty přestali jíst, když viděli, jak se to vyrábí. No nicméně mám pro to ještě jeden geneticko-biologický argument. V ústech máme nejméně špičáků, nejvíce stoliček a pak řezáky. Stoličky jsou pro žvýkání především rostlinné potravy, řezáky pro kousání a těch nejméně zubů - špičáky - pro trhání masa. Z toho vyplývá, že maso by na jídelníčku člověka mělo být také, i když v menším poměrovém množství vzhledem k dalším složkám potravy.
    Tak, to je asi vše, zase je to vyčerpávající, omlouvám se :) ale je to dobré téma k diskusi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za Tvůj skvělý názor :). Je to téma na velikou diskuzi, někdy můžeme popovídat, až se uvidíme osobně :).

      Vymazat
    2. Určitě, je toho hodně, co se dá takhle dobře probrat, takže budu jen ráda :)

      Vymazat
  9. Jinak čtu ještě ty komentáře přede mnou a jsou určitě věci, se kterými souhlasím, ještě s tím Tvým tvrzením, že se zbytečně plýtvá, na to nadávám ostatně taky. Bohužel ale lidé sami taky plýtvají. Mám přítele a moc se mi nelíbí styl života jeho rodiny. Oni jsou právnická rodina, která na to má, takže oni nemají takový cit pro to zhodnotit, jestli je to škoda to vyhodit nebo ne. Anebo se to holt sní prošlé (jenže tím si taky člověk zadělává na rakovinu střev). Kupodivu ještě nepřišli na to, že by toho mohli koupit míň. Navíc by je to taky naučilo, aby pořád tolik nejedli, protože jak toho mají v té ledničce hodně a chtějí, aby se to spotřebovalo, tak jedí vcelku nevázaně. Bohužel si myslím, že to bude případ hodně rodin. U nás je to třeba tak, že když se koupí hermelín, je to sváteční příležitost. O ten hermelín se všichni kousek po kousku doma dělíme a nezbaštíme ho celý naráz za jeden den. Takhle to máme se vším. Kousek po kousku pro všechny. Bohužel u přítele není naprosto problém vzít si za jeden večer ten hermelín vzít celý. Ujišťuju ale, že člověk vážně tolik žrát nemusí a tělo se spokojí s mnohem menší dávkou jídla. Lidi ve středověku by na nás valili bulvy, jak si hodujeme...
    Taky reaguji na Vlasty komentář ohledně Mekáče, jak se to všechno vyhazuje a najedla by se z toho celá ulice. Taky jsem to někde slyšela, plus ještě to, že když se tam k tomu přichomítne bezdomovec, že by si zobnul, tak se takoví chudáci vyhánějí, nic se jim nedá a všechno se prostě vyhodí...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás všechny ,,zbytky" zkrmíme zvířátkům - slepicím, prasátku atd., takže se u nás skoro nic nevyhazuje (samozřejmě plesnivé věci jim nedáváme). Ale je zajímavé, že třeba u přítele ve vesnici třídí i krabice od mléka a vyvážejí je, ale u nás ne. U nás se to má házet do směsného odpadu, což je dost škoda pokud se to dá zrecyklovat. Ale to už jsme zase u jiných odpadů, než které jsem měla na mysli :).

      Dneska jsem se bavila se spolužačkou, která taky pracovala v Mekáči a říkala, že třeba křidýlka se museli vyhodit po 20 minutách. Ale prý tam zase tolik odpadu nebylo, asi do 5%. Ale vzhledem k tomu, kolik se toho vyprodukuje za jeden den v takovémhle občerstvení...Ani si to nedokážu představit.

      Vymazat

Každý komentář mě velmi potěší. Proto všem moc děkuji! :)